“Bij public affairs zijn er duidelijke spelregels, do’s en dont’s”

Public affairs

Invloed

Public affairs. Een begrip dat niet altijd een duidelijk of juist plaatje oproept. In essentie is public affairs een manier om invloed uit te oefenen om een doel dichterbij te brengen. Dat gebeurt doorgaans in een politiek-maatschappelijke omgeving. In zo’n proces zijn er duidelijke spelregels, do’s en dont’s. Er wordt ook verwacht dat je die spelregels toepast en over een gezonde dosis politieke sensitiviteit beschikt. Het is mijn persoonlijke ervaring, dat public affairs én public relations een krachtig duo vormen in een strategische communicatiebenadering.

Mijn bijdrage

Hoe kan ik uw organisatie door inzet van public affairs helpen? Door:

  • een omgevingsanalyse te doen (krachtenveld, belangen, argumenten, netwerk)
  • lobbyfiche(s) te ontwikkelen
  • position paper(s) ontwikkelen
  • politieke monitoring
  • verbinden van inhoud, politiek en/of media

Vanzelfsprekend gaat het bij public affairs om een nauwe samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Er moet ook vertrouwen zijn, omdat het vaak over sensitieve onderwerpen of ‘dossiers’ gaat. In onderling overleg spreken we af hoe we een aanpak ontwikkelen en in welke rolverdeling we dat doen.

Terug naar expertise overzicht